Elever på Fosen Folkehogskole ror en trebat i solnedgangen
Kystfriluftsliv med Fosen Folkehogskole: Seiling med apen tradisjonsbat

Om Fosen Folkehøgskole

FLINKE HENDER, GRØNT HJERTE

På Fosen folkehøgskole møter du elever og lærere som brenner for en bærekraftig og økologisk utvikling.

Vi tør å gå egne veier, og vil vise at det går an å leve godt og samtidig ta ansvar for et mer bærekraftig samfunn. Vi har en grønn profil og følger årets rytme i mye av det vi gjør.

Skolen har eget trebåtbyggeri, egen skog og driver vår egen økologiske gård. Her lærer du mye spennende ved å delta og ved å gjøre ting selv: Praktisk kunnskap for å kunne leve et mer selvstendig, selvhjulpent og bærekraftig liv.

friluftsliv-kyst

Verdier

Dette står vi for:

• å få mennesker til å vokse
  • å holde gamle tradisjoner levende
  • å dyrke sunn mat på bærekraftig vis
  • å jobbe for et samfunn uten rovdrift på mennesker og natur
  • å stimulere til kritisk refleksjon

Regler

Vi tror mennesker kan snakke sammen og finne løsninger, derfor har vi få og enkle regler:

• Ta aktivt del i undervisning og andre aktiviteter på skolen.
  • lngen drikking eller oppbevaring av alkohol på skolens område. Det aksepteres heller ikke å være påvirka av alkohol.
  • Det aksepteres ingen befatning med narkotiske stoffer.
friluftsliv-turmuligheter

18 års aldersgrense

Fordi skolen stiller store krav til din evne og vilje til å ta ansvar, har vi 18 års aldersgrense. Du må fylle 18 år innen 31.12. det aktuelle skoleåret.

68 elevplasser

Vi har plass til 68 elever på skolen. Det syns vi er akkurat passe!

De fleste elevene våre er mellom 18 og 28 år, men vi har også eldre elever.

To poeng

Ved deltakelse på minst 90% av undervisningen gir skoleåret 2 konkurransepoeng til opptak ved høyere utdanning.

samhold-fellesskap

Politisk og religiøst uavhengige

Fosen Folkehøgskole er en frilynt skole. Det betyr at vi ikke er knyttet til noen religion og mener at enkeltmennesket bør stå fritt i slike spørsmål. Vi er dessuten politisk uavhengige. Vi ønsker å være nytenkende, åpne og fordomsfrie.

Skolen eies av Fosen Folkehøgskolelag, et åpent medlemslag der tidligere elever, ansatte og andre med tilknytning til skolen er medlemmer.

kajakk-tur

Lokalmiljø

Fosen Folkehøgskole ligger i Rissa på Fosenhalvøya i Trøndelag.  En times busstur fra Trondheim er vi godt plassert mellom fjord og fjell.

Skolen ligger i Rissa sentrum. Her finner du matbutikker, apotek, treningssenter, sportsbutikk, bibliotek, garnbutikk, frisører, restauranter, pub, bruktbutikk, lege og tannlige.

Gården vår ligger om lag 2 km fra skolen, en fin sykkeltur unna. Vi anbefaler alle å ta med sykkel!

skitur-fosenalpene

Gode turmuligheter

Skolen ligger fint til med utsikt over Botn, en tidevannssjø med rikt fiske og gode muligheter for seiling, roing og skøytesport. Rett bak skolen ligger skogen, og Trondheimsfjorden ligger en kort sykkeltur unna. Med så god tilgang til naturen ligger alt til rette for fine turer både sommer og vinter. Vi har kajakker og båter som du kan låne på fritiden, og skolens seter og gamme er fine turmål i helgene.

Fosen har fint turterreng både for fotturer og skiturer, og er ofte beskrevet som et "Norge i miniatyr". Er vi heldige, blir det skøyteis om vinteren. Vi har også gode fiskemuligheter, både med stang, flue, snøre og garn. Fosen har lav tregrense, så selv om skolen ligger like ved fjorden, er det kort til tregrensa og høyfjellsfølelsen.

bal-tur-fosen

Dette opplever du

• Inspirerende og inkluderende fellesskap
  • Å få bruke mye tid i skolens verksteder, som alltid er åpne
  • Personlig utvikling
  • Dyktige lærere som kan mye mer enn sine fag.
  • 3 fellesturer hvor hele skolen er med.
  • Helhet og sammenheng. For eksempel: Sammen plukker vi poteten vi skal spise gjennom  vinteren, som forrige års elevkull har dyrket.
  • Å få servert sunn, god, kortreist og økologisk mat hver eneste dag
  • Å bli kjent med folk fra mange land. Vi har mange internasjonale elever som kommer hit på grunn av våre unike linjer.
fellesskap-samhold